Beste Parochianen en bezoekers van de Merodekapel van de Onze Lieve Vrouwe Basiliek Maastricht,

Met veel genoegen kondigen wij aan dat er in september een belangrijke renovatie zal plaatsvinden in de Merodekapel, beter bekend als de kaarsenkapel. Deze renovatie is een essentieel onderdeel van onze inspanningen om de schoonheid en integriteit van de basiliek te behouden, terwijl we tegelijkertijd de traditie van het branden van echte kaarsen in ere houden.

De renovatie zal voornamelijk gericht zijn op de installatie van een nieuw, op maat gemaakt systeem voor roet-afzuiging en luchtbehandeling boven het gewelf. Dit geavanceerde systeem zal de roetafzetting aanzienlijk beperken, waardoor de kapel schoner en veiliger blijft voor alle bezoekers.

Daarnaast zullen er technische aanpassingen worden gedaan aan de luchttoevoer, luchtafvoer, en luchtcirculatie binnen de kapel. Door deze verbeteringen kan de luchtkwaliteit beter worden beheerd en kan de natuurlijke ventilatie in de kapel optimaal worden benut. Dit stelt ons in staat om de ambiance van het branden van echte kaarsen te behouden, zonder afbreuk te doen aan de gezondheid van onze bezoekers en de staat van ons monumentale erfgoed.

We begrijpen dat de kaarsenkapel een bijzondere plek inneemt in de harten van velen, en we doen er alles aan om ervoor te zorgen dat deze renovatie met respect en zorg wordt uitgevoerd. Tijdens de renovatieperiode blijft de basiliek toegankelijk en zullen we alternatieve voorzieningen treffen voor kaarsenoffers.

Wij danken u voor uw geduld en begrip tijdens deze werkzaamheden en kijken ernaar uit om u in een vernieuwde Merodekapel te verwelkomen, waar de sfeer van devotie en gebed, verlicht door het zachte licht van echte kaarsen, behouden blijft.

Alhoewel de renovatie gaat starten is er nog geld nodig om dit verder af te gaan werken, help de Sterre Der Zee kapel door ook Vriend van de Kapel te worden!

Met vriendelijke groet,

Het bestuur Vrienden van de Onze Lieve Vrouwe Basiliek